zondag 26 mei 2013

Dragon City: een kleurrijk, verslavende gratis game die je gewoon moet hebben!

Altijd al jouw eigen draak willen hebben? Wat denk je van ruim 100 verschillende? Dragon City biedt jou de mogelijkheid om mooie, kleurrijke draken te creëren op jouw eigen vliegende eilandjes. Een leuke en verslavende game app waarmee je via Facebook vol trots jouw creaties kan laten zien aan jouw Facebook vrienden. Is Dragon City een leuk spel voor jou? Ben je op zoek naar zeldzame draken/eggs? Zelfs een breeding guide ontbreekt niet in onze review! Lees snel verder...

Wat biedt Dragon City?

Meer dan 100 verschillende soorten draken en hier komen nog steeds nieuwe bij.
Online spelen tegen andere Dragon City spelers en hun drakenteams
Meer dan 160 doelen om te behalen

Algemene informatie

Naam: Dragon City
Categorie: game
Grootte: 48,9 MB
Talen: Engels, Frans, Duits, Italiaans, Portugees, Spaans, Turks
Ontwikkelaar: Social Point
Vergelijkbare games: Farmville, Cityville
Compatible met iPhone 3GS, 4, 4S, 5, iPod Touch (3e, 4e en 5e generatie) en iPad.
Vereist: iOS 4.3 of later. Deze app is geoptimaliseerd voor iPhone 5

-->

Wat is Dragon City?

Dragon City is een gratis game welke eigenlijk wel wat weg heeft van het bekende Farmville en Cityville. In Dragon City is het de bedoeling dat je draken eieren uit laat broeden in een speciaal kasteel en dat je die drakenjongen door middel van ze te voeren op laat groeien tot grote volwassen imposante draken. Met die draken kan je vervolgens weer wedstrijden doen in een speciale arena.

Voor het fokken/creëren van de verschillende draken kan je hier onze breeding guide/uitleg vinden om dat ene drakenei of die ene draak te maken die je zoekt.

Draken laten groeien

Om de draken te laten groeien, moet je ze eten voeren. Natuurlijk moet dat eten ergens vandaan komen. Dat moet je zelf kweken op boerderijtjes zoals we ook van Farmville gewend zijn.  Afhankelijk van het soort voedsel, zijn er diverse wachttijden. Bij de ene groente moet je 5 minuten wachten, bij de andere een dag of soms nog langer. Hoe langer de wachttijd, hoe meer voedsel het oplevert. Dat lijkt makkelijk, maar is uiteindelijk wel duurder dan wanneer je een aantal maal de snellere groentes plant en oogst.

Waar moet je de draken plaatsen?

De draakjes kan je natuurlijk niet zomaar ergens neerzetten. Elke draak heeft zijn eigen speciale habitat of leefomgeving waarin ze thuis horen. Deze kan je kopen in de in de game aanwezige shop. Er bestaan diverse habitats welke naarmate je vordert in het spel, vrijgespeeld worden. De habitats kan je kopen met goudstaven, maar ook met gems.

Goudstaven en gems

Elke draak zorgt ook voor goudstaven. Hoe hoger het level van je draak en hoe meer ervaring de draak heeft, hoe meer goud hij/zij opbrengt. Deze goudstaven kan je vervolgens weer gebruiken bij het kopen van items uit de shop in de game. Je kunt hiermee bijvoorbeeld habitats kopen, andere drakeneieren, boerderijen om eten te kweken, maar ook leuke versieringen voor jouw drakeneiland.
Om speciale dingen gebeurtenissen als het bouwen van een habitat of boerderij te versnellen kan je gebruik maken van zogenaamde gems. Deze edelstenen kan je verdienen bij het levelen. Wanneer je het spel begint heb je al een aantal gems. Bij elk level dat je omhoog gaat verdien je ook een edelsteen. Het is ook mogelijk om met bepaalde opdrachten edelstenen te verdienen. Ook om een volgend eiland te kopen of vrij te spelen zijn gems nodig.

Welke interactie is er met Facebook

Dragon City heeft ook een verbinding met Facebook. Hiermee kan je een kijkje nemen op de draken eilanden van jouw vrienden die ook het spel spelen. Net als bij Farmville, Cityville en meer van sociale spellen kan je ook jouw vrienden assisteren. In 24 uur kan je 5 dingen voor ze doen. De dingen die je kan doen kan je niet uit kiezen. Je ziet een aantal berichtwolkjes waar je op kan klikken en dat was het dan. Je kunt wel het hele eiland, inclusief hun eigen draken zien rondlopen en zien hoe ze alles hebben ingedeeld. Verder kan je ook cadeautjes naar ze sturen. Bijvoorbeeld goud, draken, voedsel of andere items. Ook is er een chatfunctie om met elkaar te kletsen terwijl je het spel speelt.

De meest populaire InApp en shop aankopen

Ook in deze game kan je InApp aankopen doen. Bij DragonCity gaat dat om bepaalde hoeveelheden gems. Met de gems kan je vervolgens in de game weer goudstaven, of andere items kopen. De meest populaire InApp aankopen zijn als volgt:

Gems
Some Gems: 25 gems voor € 1,79
Bowl of gems: 65 gems voor € 4,49
Vase of gems: 140 gems voor € 8,99
Bronze Gems Vase: 300 gems voor € 17,99
Silver Gems Vase: 800 gems voor € 44,99
Golden Gems Vase: 1.700 gems voor € 89,99

Ook kan je in de shop nog goud en voedsel kopen. Dit kost geen echt geld maar gems.
Hier een overzicht:

Gold
Some Gold: 75.000 goudstaven voor 15 gems
Quite a lot of gold: 200.000 goudstaven voor 30 gems
A lot of gold: 500.000 goudstaven voor 80 gems
Large amount of gold: 1.250.000 goudstaven voor 150 gems

Voedsel
Nibble: 10.000 voedselpakketten voor 15 gems
Meal: 22.500 voedselpakketten voor 30 gems
Menu: 70.000 voedselpakketten voor 80 gems
Catering: 140.000 voedselpakketten voor 150 gems

Graphics en geluid

Het spel ziet er erg goed uit. Het is een kleurrijk spel, iets dat ik ook verwachtte met zo’n enorme variatie aan draken. De draken zelf zien er goed kleurrijk en redelijk gedetailleerd uit. Het varieert van de van nature erg lelijke draken tot enorm sierlijke, statige draken. Voor elk wat wils. Ook de eilandjes en andere in het spel voorkomende items zijn met zorg vormgegeven. Ik heb geen dingen kunnen ontdekken die in mijn ogen beter zouden moeten.
Het geluid kan je aan of uitzetten tijdens het spel. Vaak vind ik het geluid erg vervelend dus heb ik het juist uitstaan. Bij Dragon City klinkt het echter best gezellig en lijkt het een wat ontspannend effect te hebben. De achtergrondmuziek die te horen is wanneer je het spel speelt doet mij een beetje aan wat middeleeuwse Efteling-achtige muziek denken. Het stoort in elk geval zeker niet.

Pluspunten
- Leuke kleurrijke game
- Muziek is niet storend en heeft zelfs een ontspannend effect
- Interactie met Facebook
- Makkelijk te spelen en snelle voorruitgang
- Medewerking van vrienden niet echt nodig voor vooruitgang in het spel aan het begin

Minpunten

- Verslavend
- Wachttijden van bepaald voedsel of het uitkomen van eieren is soms erg lang
- Later in het spel wel vrienden nodig om met een derde eiland te kunnen uitbreiden
- Niet Nederlandstalig

Conclusie

Dragon City is een erg leuk, verslavend en kleurrijk spel dat je al snel in zijn greep heeft. Doordat je in het begin geen medewerking van je vrienden nodig hebt, is het makkelijk om voorruitgang te boeken. Het mixen van de verschillende drakenrassen of soorten heeft elke keer weer verrassende en mooie resultaten dus het wordt niet snel saai of voorspelbaar. Het is wel lastig wanneer je juist een bepaalde draak moet hebben voor een bepaalde opdracht en dat niet lukt. Zeker gezien de wachttijden van breeding en hatching van sommige eieren ook enorm lang (soms zelfs vier dagen!) kan zijn kan dat erg teleurstellend zijn wanneer het niet in de juiste draak resulteert. De echt langere wachttijden voorspellen wel vaak een speciaal of zeldzame draak of ei. Hoe dan ook is het idee erg leuk en kun je altijd je concentreren op andere opdrachten, of je storten op de battles in het stadion. Zeker een leuke game om te spelen, maar hier en daar vereist het wel het nodige geduld. In mijn ogen is dit een veel leukere game dan farmville of cityville, mede door het zelf creëren van nieuwe drakensoorten. Het heeft dus wat meer te bieden en zal dan ook minder snel vervelen. Absoluut de moeite waard om te downloaden bij iTunes!

1 opmerking:

James zei

This game is one of my favorites for facebook.